2016 yılının başında planlarını Ertuğ mühendislikten aldığım .Dudley dix argie 15 in yapımına 2017 mayıs ayında nihayet başlaya bildim .Buradan sizlerle yapım aşamasını ve fotoğraflarını elimden geldiğince paylaşacağım. Bu arada gerekli malzeme listesini ayrıca buradan yazmıyorum. her teknenin kendine has farklı ölçülerde malzeme ve parça listesi olacağı için detaylara girmeyeceğim . ancak şu kadarını söyleyeyim her işte olduğu gibi öngörülenle gerçekleşen arasında oldukça ciddi farklar çıkmakta . bu işe meraklanan arkadaşlar içinde nacizane tavsiyemde bütçe ve emek için tahminlerinden çok daha geniş ve büyük düşünmelerinin gerektiğini söyleyebilirim.Eğer çabuk sıkılan yorulan biriyseniz bu işten uzak durun ve eğer sizde benim gibi evinin altında kendi garajınızda böyle bir projeye başlamayı düşünüyorsanız komşularla ve hanımla aranızı iyi tutun yoksa ciddi sıkıntı yaşarsınız.:)
Argie 15 Evimin altındaki 80m2 lik garajımda elimdeki ağaçları değerlendirerek . yelkenlimin parçalarını üzerlerinde hazırlayacağım ve çıktığım bu uzun ve zahmetli yolda kahrımı çekecek sıpaları hazırlıyorum.
Argie 15 sıpalar tamam ,artık 6mm lik marine kontraplakları planlarımıza göre kesmeye başlayabiliriz. planlarımızın boyu 5 m olduğu için plakları birbirine 2 yerden eklemek gerekiyor . bunun için en mantıklı çözümün puzzle tekniği olacağını karar verdim.
Argie 15 Uzun uğraşlar sonucunda sanayide ve Bursa genelinde yaptığım araştırmalar sonucunda 6mm lik kontaranın lazerde kesilmesinin mümkün olmadığının bu yüzden cnc de kestirmek gerektiğini öğrendim . sanayide değişik atölyelere uzun detaylı anlatımlarım sonucunda nihayet plakları isteğim sekilde olmasa da yapılabilir hale getirttim . Tabi bu süreç bir ayımı almakla beraber cnc programındaki hata yüzünden Puzzleların birbirine geçmesi için herbirini tek tek dramelle alıştırmam gerekti . Bu yaptığım işlemle tekne yapımının oldukca zahmetli ve eziyetli olacağına dair emareleri hissetmeye başladım . Neyse ki bu karamsar düşünceden kendimi çabuk kurtardım.
Argie 15 Epoksi ve elyafla tanıştık .
argie 15 Sevgili abim Murat Yüzbaşıoğlu geçtiğimiz senelerde farklı bir yelkenli modelini hayata geçirerek bu projeye başlamama vesile olmasıyla tecrübelerini ve manevi desteğini paylaşmak adına sağolsun yardımıma geldi . Beraber planları plakların üzerine nihayet ölçeklendirmeye başladık.
argie 15 Üç çeşit elyaf kumaş temin ettim 300-400 gr yerli ve 200 gr ithal elyaf kumaş .200 gr elyaf ithal malzeme kalitesini hemen belli etti . 300 ve 400 gr elyaflar kaba çuval kumaşı görünümündeyken 200 gr elyaf adeta elbise kumaşı gibiydi .sanırım bazı arkadaşlar gramajdan fark etmiştir diyecekler ancak şöyle söyleyeyim liflerin çok ince olmasından atkı ve çözgü oranı diğer elyaflara göre çok fazla dolayısıyla fark buradan gelmekte ve bu farkın işleme kolaylığını ilerki aşamada dahada iyi anladım.
argie 15 Ölçeklendirme ve çizim işleri nihayet bitti .Sağolsun Murat abinin yardımıyla bu işi hatasız hasarsız bitirdik . Bu arada planların plaklara aktarılması işini baştan gözümde büyüterek hatada yapmamak adına eldeki mevcut planı gerçek ölçülere getirmeye karar verdim . bu iş içinde epey zaman ve gereksiz bütçe harcaması yaptım sonunda tanıştığım bir ozalitci arkadaşta bana oldukça yardım etti . ama ne yazık ki ozalit makinelerinin büyük ölçüleri bir seferde çıkaramaması sebebiyle planları parçalar halinde büyütmek zorunda kaldık . birbirine eklediğimizde ise verilen ölçülerle elimizdeki çıkan planın mm de olsa farklarının olduğunu gördük. riske girmemek adına bu sistemden vazgeçip ölçeklendirmeyi kendimiz yaptık . Bununda ne kadar doğru bir seçim olduğunu ilerleyen aşamalarda farkettik . Şu kadarını söyleyeyim eğer mükemmeliyetçi bir yapınız varsa mm farklar birleştirme aşamasında ciddi sorunlara ve yapısal kusurlara sebebiyet vermekte . lakin dediğim gibi belki bir çok arkadaş bunları kafasına dert etmeden sorunu epoksi ile çözme yoluna da gidebilir.
argie 15 JCB’imde hazır ağır iş makinesi havasıyla plakların kenarlarını artık tesviye edebilirim.
argie 15 parçalarımız hazır tesviyesi ve kontrolleri yapıldı. artık dikiş tekniği ile yelkenlimizi birleştirmeye başlayabiliriz.
argie 15 teknemizi çatmaya başladık …
argie 15 bu aşamada işler tek başına yürümüyor . Murat abinin de işi var . yardıma sağolsun dayım , Erdem Güçyiğit yeğenim selim ve çırağımız olarakta torunu Taha geldi.
argie 15 Dede torun yardımıyla üst bölümlerinde montajına başladık.
argie 15 Çıkan sonuç korkutucu düşündüğümüzden de büyük gözüküyor.Dayım, olum bu mavna oldu…. diye de espiri yaptı . Evet bu kadar büyük bir kayığın 70 kg civarlarında olması enteresan olacak . Ama yelkende ne kadar hafif o kadar iyi….. uzun planlama aşaması sıkıcı malzeme tedariği ve sanayide geçirilen eziyetli günlerin sonunda bir şeylerin ortaya çıkmasıyla oldukça sevinçliyim. sonunda bir şeye benzemeye başladı. hadi hayırlısı……:)
argie 15 artık yapıştırma işlerine başlayalım…. 300 grlık elyafı 10*5 cm lik parçalar halinde keserek epoksiyle yapıştırma işleminden sonra dikiş için kullandığımız bakır teli gövdeden çıkarmaya başlayacağım .
argie 15 teller gövdeden çıkarıldı . artık şerit halinde tekrar elyafları yapıştırmaya başlayabilirim.
argie 15 Epoksi daha önce Rc model uçakta tanıdığım ve kullandığım bir malzemeydi ancak kullandığım miktarlar küçük boyutlardaydı. tekne yapımında ise hacim büyükçe malzemeyle başetme ,uygulama ,sertleşme süresi, ve en önemlisi kullanılacak alan için doğru miktarda karışım hazırlamak ve malzemeyi ziyan etmemek ciddi bir mesele haline geldi. Öyle bir ayarlama yapılmalı ki malzeme yetmeyip sizi yarı yolda bırakmamalı ,artıp ziyan olmamalı ve daha önemlisi uygulama yaparken reaksiyona girmemeli . Bu gerçekten sizi başlarda zora sokan ve yoran bir konu. Neyse ki bir süre sonra el ve gözünüz hassas birer terazi gibi çalışmaya başlıyor. Şunu da atlamak olmaz epoksi çalışılması keyif vermeyen bulaşıcı nahoş bir malzeme bundan da korunmak için bol miktarda latex eldiven kullanmak zorunda kalıyorsunuz . Ben şahsen 9 kutu bitirmişim. 900 adet. şaka gibi.
Argie 15 …postalara geçtik . burada hassas kesimin önemini anlamaya başlıyorsunuz.
Argie 15 i birleştirmeden önce uygun platformu hazırlamıştım .ancak elinizde hassas ölçü aletleri ve uygun ekipman olmadığı için dış kabuğu yapıştırsakta da burkulma sorununu tam anlamda kusursuz çözemediğimi farkettim . Bu da teknenin suda gidiş dinamiğini ve estetik problemlere hatta finalde birçok parçanın uyumlu olmayacağına delaletti. Yabancı sitelerde, olmayan ingilizcemle anladığım kadarıyla ya böyle bi sorunları yoktu yahutta olayı daha farklı yönden çözmüşlerdi. Bende yukarıdaki fotoda görüldüğü üzre kendi şakülümü yapmaya karar verdim. Bunu da psp havalı tüfeğimin 22 kalibre mermisinden yaptım.
Bunun gibi üçtanesini teknenin başından kıçına gerdiğim ipe astım. plakları kesmek için çizdiğimiz orta çizgileri referans alarak argie 15 in burkulma sorununu çözdüm…:) Basit ama etkili bir yöntem.
Argie 15 Bu arada çok yavaş gidiyorum . 2 ayın sonundayım. sağolsun Murat abi’nin sıkıştırmaları ve teşvikleri olmasa buralara bile gelemezdim. Havalar sıcak . artık toz toprakla uğraşmak istemiyorum. bir yandan da yazı kaçırmak istemiyorum . aylardan sanırım temmuz. Neyse devam .
Dudley -dix Ağaç işinide sonunda hallettim. Sevgili Cumhur güvenç abinin tavsiyesiyle iroko da karar kıldım. malzemeleri alıp sanayide yeğenimin atölyesinde listedeki ölçülere göre şerit , daire planya ve kalınlık kullanarak 3 günde hazırlaya bildim . artık marine kontraplakları iroko ile buluşturabiliriz.
dudley-dix planda olmamasına karşın sağlam olması açısından kıç ayna içine köşe masif ağaç dönüyorum .oldukça zahmetli ve yorucu bir iş . artı bir sürü iş yaptığım halde Argie 15 te değişen hiç bir şey yok . her gün aynı manzaraya bakmaktan sıkıldım.hep ufak zaman alıcı işler……
Argie 15 planda olmayan daha sağlam ve uzun ömürlü olması açısından birçok ek destek parça hazırlıyorum. artık beni zorlayacak oturak kısmına geçtim . dudley dix planı hazırlarken kolay yapılabilen fonksiyonel bir yapı tasarlamış . ben bazı yerlerini değiştirmeye karar verdim . Zaten tasarımcıda bu bölümleri opsiyonel bırakıyor .Tavsiye edilen tasarımda oturak yerleri dik bir acıyla zemine iniyor . ben estetik acıdan daha güzel görüneceğini düşünerek içeriye doğru acı vermeye karar verdim.Anladığım kadarıyla bayağı zor olacak.
Bu tasarım tahminimden de zor oldu . ama artık başladık bir kere….
Parçaların hepsi açılı sabitlemek çok zor . çok ağır ilerliyorum…
Bu arada Ağustosta bitti……
Gözetleme kapaklarının yerlerini açıyorum…….
Argie 15 Oturma yerlerinin altına estetik görünmesi açısından çerceve hazırlıyorum…
Salma kasasını yerine montajlayıp yapıştırdık. şimdi epoksi’nin sertleşmesini bekleyeceğim…..
Salma kasası oturma yerleri bitti. artık temizlik ve zımpara işlerine başlayabilirim.
Bu arada Sevgili Murat abinin desteklerini atlamak olmaz . Ellerine sağlık….
Toz ,sıcak havasızlık ,ter kendi teknesini yapacak arkadaşlar iyi düşünün..:))
Kupeşte çıtalarını 4 kat geçtik her seferde 1 adet yapıştırıp sıka bildik elimizde çok sayıda işkence olmasından herhangi bir boşluk veya potluk vermemek adına 10 ar santim arayla işkence uyguladık….
Salma kasası ,gözetleme delikleri ve çerceveleri, oturma yerlerin tesviyesi bitti. Güzel de oldu elime sağlık….Artık Argie 15 i ters çevirmenin zamanı geldi….
Argie 15 Uzun bir aradan sonra farklı bir açıdan bakmak çok iyi geldi .. artık elyaf kaplama işine geçeceğim . Tabi yine Murat abiden yardım istiyorum tek başına yapılacak bir iş değil. 200gr lık ithal elyafı dışa kaplayacağız…….
İşlem başlasın.. ikimizde heyecanlıyız…..
Sonuç gayet tatmin edici Murat abiyle bütün gün çalıştık … İthal elyaf işlemeye çok musait hava kabarcığı ve pot hiç yok desek yeridir.olanları da çok çabuk yok ediyoruz. elyaf epoksiyi sünger gibi emiyor.Dönüşlerde hiç sıkıntı çıkarmıyor . İyi malzeme iyi sonuç….:)
Düşünmüyor değilim acaba boyamayıp böylemi bıraksam……
sanırım aylardan eylül iroko tozu ve elyaf bende feci alerji yapmaya başladı ….artık önlem almanın zamanı geldi .Bir süre tebdili kıyafetle çalışacağız…..sıcakta bakalım nasıl olacak….
Argie 15 İlk kat epoksi macununu attım .. Tabi sonradan anlayacağım bir hata yapmışım. biz kıllatarak hatasıza yakın bir satıh elde ettik .Dolgu macununu sürdüğümde tekrar tesviye yapmak zorunda kaldım . beni çok fena uğraştırdı. direk kontrol macunu ile işi bitirebirdim.. lakin tecrübesizlik hayatımızda macun mu yaptık ?
Argie 15 Neyse uzun ve zahmetli işlemlerden sonra macunu tesviye ettim ….. artık astar atabilirim . tabi buda ayrı bir iş ,ayrı bir zanaat ……Anladım ki en zor ve pis işler başladı sürekli toz duman içerisindeyim . 3 katlı evde en üst teras katına bile macun tozu çıkmış evin her yanı toz içinde hanımla yakında papaz olacağız ama şimdilik ses çıkarmıyor. komşular desen mızırdanmaya başladılar sanırım …biraz daha sabır . Valla bende sıkıldım . sanırım insanlıktan çıkmak üzereyim Bu arada yüzüm gözüm şişmeye devam ediyor. fena kaşınıyorum … ne kadar korunsam da sürekli maskeyle ve elbiseyle çalışamıyorum …ne olacak bakalım bu işin sonu…… anladım ki bu meretler bu yüzden bu kadar pahalı oyuncaklar fuarlarda dolaşırken hep söylenirdim ne var bu kadar diye valla hak ediyorlarmış….
Astar boyamızı attım. gövdeyi iki renk yapmayı düşünüyorum. Bordo / koyu lacivert o yüzden astar olarak boyanın kendisini kullandım. hem bu benim için bir tecrübe oldu….
kontrol macunu geçip zımparasını yaptım …artık boyama işlemini gerçekleştirebilirim….şöyle bir sıkıntı var boya atığım yerlerde zeminde açma yaptı. Bunu sorduğumda silikon açma dedikleri boyacılıkta bir tabir varmış . eğer çevrede her hangi biri sprey deodorant sıkmış ise ,kompresör de su varsa veya boyanacak yüzey tam anlamıyla temizlenmedi ise bu problem yaşanırmış . düşünüyorum yüzeyim temiz ,parfüm kullanmadım o halde kompresör de su var tabi yıllardır kullandığım 25 lt kompresörümün tapasını açmayalı uzun zaman oldu . sorunu tespit edip çözüyorum. Ama bu seferde başka bir sorun çıkıyor 25lt emektar kompresörümün nefesi poliüretan boyayı atmaya yetmiyor… neyse birkaç günlük geçikme ile emanet bir 100lt’ lik kompresör bulup ilk kat boyamı atmaya başlıyorum…..
Dudley-dix Argie 15 İkinci katımda bitti . maskeleyip ikinci rengi atmaya başlayacağım..
.
Evet çıkan sonuç ……sonuç ilk kez boya yapan biri için tatminkar elime sağlık…..)
beyaz kuşaklarımı ve yelkenlimin ismini yapıştırdım……
Ama arkadaşlar geldik ekim ayına bence bu kadar yeter biraz dinlenip kendimize gelelim nasıl olsa yaz bitti aceleye gerek yok sezon kaçtı . Sağolsun bir çok arkadaşım tekneyi yaparken uzaktan manevi destek 🙂 verdiler. Tabi onlarda bekliyordu suya indirmeyi ancak evdeki hesap çarşıya uymadı . Artık kalan az ama öz işleri de mart nisan gibi bitirip. mayıs gibi yelken basarız diye ümid ediyorum şimdilik benden bu kadar…. Aralık 2017