DUDLEY DİX ARGİE 15 Yapımı !

        2016 yılının başında planlarını Ertuğ mühendislikten aldığım .Dudley dix argie 15 in yapımına 2017 mayıs ayında nihayet başlaya bildim .Buradan sizlerle yapım  aşamasını ve fotoğraflarını elimden geldiğince paylaşacağım. Bu  arada gerekli malzeme listesini ayrıca buradan yazmıyorum. her teknenin kendine has farklı ölçülerde malzeme ve parça listesi olacağı için detaylara girmeyeceğim . ancak şu kadarını söyleyeyim her işte olduğu gibi  öngörülenle gerçekleşen arasında oldukça ciddi farklar çıkmakta . bu işe meraklanan arkadaşlar içinde nacizane tavsiyemde bütçe ve emek için tahminlerinden çok daha geniş ve büyük düşünmelerinin gerektiğini söyleyebilirim.Eğer çabuk sıkılan yorulan biriyseniz bu işten uzak durun ve eğer sizde benim gibi evinin altında kendi garajınızda böyle bir projeye başlamayı düşünüyorsanız komşularla ve hanımla aranızı iyi tutun yoksa ciddi sıkıntı yaşarsınız.:)

 

Argie 15 Evimin altındaki 80m2 lik garajımda elimdeki ağaçları değerlendirerek . yelkenlimin parçalarını üzerlerinde  hazırlayacağım ve çıktığım bu uzun ve zahmetli yolda kahrımı çekecek sıpaları hazırlıyorum.

Argie 15 sıpalar tamam ,artık 6mm lik marine kontraplakları planlarımıza göre kesmeye başlayabiliriz. planlarımızın boyu 5 m olduğu için plakları birbirine 2 yerden eklemek gerekiyor . bunun için en mantıklı çözümün puzzle tekniği olacağını karar verdim.

Argie 15 Uzun uğraşlar sonucunda sanayide ve Bursa genelinde yaptığım araştırmalar sonucunda 6mm lik kontaranın lazerde kesilmesinin mümkün olmadığının bu yüzden cnc de kestirmek gerektiğini öğrendim . sanayide değişik atölyelere uzun  detaylı  anlatımlarım  sonucunda nihayet  plakları isteğim sekilde olmasa da yapılabilir  hale getirttim  . Tabi bu süreç bir ayımı almakla beraber cnc programındaki hata yüzünden Puzzleların birbirine geçmesi için herbirini tek tek dramelle alıştırmam gerekti .  Bu yaptığım işlemle tekne yapımının  oldukca zahmetli ve eziyetli olacağına dair emareleri hissetmeye başladım . Neyse ki bu karamsar düşünceden kendimi çabuk kurtardım.

Argie 15 Epoksi ve elyafla tanıştık .

argie 15 Sevgili abim  Murat Yüzbaşıoğlu geçtiğimiz senelerde farklı bir yelkenli modelini hayata geçirerek  bu  projeye başlamama vesile olmasıyla tecrübelerini ve manevi desteğini paylaşmak adına sağolsun  yardımıma geldi . Beraber planları plakların üzerine nihayet  ölçeklendirmeye başladık.

20170619_155727

argie 15 Üç çeşit elyaf kumaş temin ettim 300-400 gr yerli ve 200 gr ithal elyaf kumaş .200 gr elyaf ithal malzeme kalitesini hemen belli etti . 300 ve 400 gr elyaflar kaba çuval kumaşı görünümündeyken  200 gr elyaf adeta elbise  kumaşı gibiydi .sanırım bazı arkadaşlar gramajdan fark etmiştir diyecekler ancak  şöyle söyleyeyim liflerin çok ince olmasından atkı ve çözgü oranı  diğer elyaflara göre çok fazla dolayısıyla fark buradan gelmekte  ve bu farkın işleme kolaylığını ilerki aşamada dahada iyi anladım.20170619_142934.jpg

argie 15 Ölçeklendirme ve çizim işleri nihayet bitti .Sağolsun Murat abinin yardımıyla bu işi hatasız hasarsız bitirdik . Bu arada planların plaklara aktarılması işini baştan gözümde büyüterek hatada yapmamak adına  eldeki mevcut planı gerçek ölçülere getirmeye karar verdim . bu iş içinde epey zaman ve gereksiz bütçe harcaması yaptım sonunda tanıştığım bir ozalitci arkadaşta bana oldukça yardım etti . ama ne yazık ki ozalit makinelerinin büyük ölçüleri bir seferde çıkaramaması sebebiyle planları  parçalar halinde büyütmek zorunda kaldık .  birbirine eklediğimizde ise verilen ölçülerle elimizdeki çıkan planın mm de olsa farklarının olduğunu gördük. riske girmemek adına bu sistemden vazgeçip ölçeklendirmeyi kendimiz yaptık . Bununda ne kadar doğru bir seçim olduğunu ilerleyen aşamalarda farkettik  . Şu kadarını söyleyeyim eğer mükemmeliyetçi bir yapınız varsa mm farklar birleştirme aşamasında ciddi sorunlara ve yapısal kusurlara sebebiyet vermekte . lakin dediğim gibi belki bir çok arkadaş bunları kafasına dert etmeden sorunu epoksi ile çözme yoluna da gidebilir.20170604_170133

argie 15 JCB’imde hazır ağır iş makinesi havasıyla plakların kenarlarını artık tesviye edebilirim.

20170619_155743

argie 15 parçalarımız hazır tesviyesi ve kontrolleri yapıldı. artık dikiş tekniği ile yelkenlimizi birleştirmeye başlayabiliriz.

SONY DSCSONY DSC

20170622_031038

argie 15 teknemizi çatmaya başladık …20170626_191917

argie 15 bu aşamada işler tek başına yürümüyor . Murat abinin de işi var . yardıma sağolsun dayım , Erdem Güçyiğit  yeğenim selim  ve çırağımız olarakta  torunu Taha geldi.20170704_191211

argie 15 Dede torun yardımıyla üst bölümlerinde montajına başladık.

SONY DSC

20170704_221202

20170704_195038

argie 15 Çıkan sonuç korkutucu düşündüğümüzden de büyük gözüküyor.Dayım, olum bu mavna oldu…. diye de espiri yaptı . Evet  bu kadar büyük bir kayığın 70 kg civarlarında olması enteresan olacak . Ama yelkende  ne kadar hafif o kadar iyi….. uzun planlama aşaması sıkıcı malzeme tedariği ve sanayide geçirilen eziyetli günlerin  sonunda  bir şeylerin ortaya çıkmasıyla oldukça sevinçliyim. sonunda bir şeye  benzemeye başladı. hadi hayırlısı……:)20170704_223429

argie 15 artık yapıştırma işlerine başlayalım…. 300 grlık elyafı 10*5 cm lik parçalar halinde keserek epoksiyle yapıştırma işleminden sonra dikiş için kullandığımız bakır teli gövdeden çıkarmaya başlayacağım .

SONY DSC
argie 15

 

argie 15 teller gövdeden çıkarıldı . artık şerit halinde tekrar elyafları yapıştırmaya başlayabilirim.20170730_165238

argie 15 Epoksi daha önce Rc model uçakta  tanıdığım ve kullandığım bir malzemeydi ancak kullandığım miktarlar küçük boyutlardaydı. tekne yapımında ise hacim büyükçe malzemeyle başetme ,uygulama   ,sertleşme süresi, ve en önemlisi kullanılacak alan için doğru miktarda karışım hazırlamak ve malzemeyi ziyan etmemek ciddi bir mesele haline geldi. Öyle bir ayarlama yapılmalı ki malzeme yetmeyip sizi yarı yolda bırakmamalı ,artıp ziyan olmamalı ve daha önemlisi uygulama yaparken reaksiyona girmemeli . Bu gerçekten sizi başlarda zora sokan ve yoran bir konu. Neyse ki bir süre sonra el ve gözünüz hassas birer terazi  gibi çalışmaya başlıyor. Şunu da atlamak olmaz epoksi çalışılması keyif vermeyen bulaşıcı nahoş bir malzeme bundan da korunmak için bol miktarda latex eldiven kullanmak zorunda kalıyorsunuz .   Ben şahsen 9 kutu bitirmişim. 900 adet. şaka gibi.20170715_195409

Argie 15 …postalara geçtik . burada hassas kesimin önemini anlamaya başlıyorsunuz.

20170705_215503

Argie 15 i birleştirmeden önce uygun platformu hazırlamıştım .ancak elinizde hassas ölçü aletleri ve uygun ekipman olmadığı için dış kabuğu yapıştırsakta da burkulma sorununu tam anlamda kusursuz çözemediğimi farkettim . Bu da teknenin suda gidiş dinamiğini ve estetik problemlere hatta finalde  birçok parçanın uyumlu olmayacağına delaletti. Yabancı sitelerde, olmayan ingilizcemle anladığım kadarıyla ya böyle bi sorunları yoktu yahutta olayı daha farklı yönden çözmüşlerdi. Bende yukarıdaki fotoda görüldüğü üzre kendi şakülümü yapmaya karar verdim. Bunu da psp havalı tüfeğimin 22 kalibre mermisinden yaptım.20170705_215438

Bunun gibi üçtanesini teknenin başından kıçına gerdiğim ipe astım. plakları kesmek için çizdiğimiz orta çizgileri referans alarak argie 15 in burkulma sorununu çözdüm…:) Basit ama etkili bir yöntem.20170705_221439

Argie 15 Bu arada çok yavaş gidiyorum . 2 ayın sonundayım. sağolsun Murat abi’nin sıkıştırmaları ve teşvikleri olmasa buralara bile gelemezdim. Havalar sıcak . artık toz toprakla uğraşmak istemiyorum. bir yandan da yazı kaçırmak istemiyorum . aylardan sanırım temmuz. Neyse devam .20170716_214341

Dudley -dix  Ağaç işinide sonunda hallettim. Sevgili Cumhur güvenç abinin tavsiyesiyle iroko da karar kıldım. malzemeleri alıp sanayide yeğenimin atölyesinde  listedeki ölçülere göre şerit , daire  planya ve kalınlık kullanarak 3 günde hazırlaya bildim . artık marine kontraplakları iroko ile buluşturabiliriz.20170720_010322

dudley-dix planda olmamasına karşın sağlam olması açısından kıç ayna içine köşe masif ağaç dönüyorum .oldukça zahmetli ve yorucu bir iş . artı bir sürü iş yaptığım halde Argie 15 te değişen hiç bir şey yok . her gün aynı manzaraya bakmaktan sıkıldım.hep ufak zaman alıcı işler……20170720_192439

20170802_161201

Argie 15 planda olmayan  daha sağlam ve uzun ömürlü olması açısından birçok ek destek parça hazırlıyorum. artık beni zorlayacak oturak kısmına geçtim . dudley dix planı hazırlarken kolay yapılabilen fonksiyonel bir yapı tasarlamış . ben bazı yerlerini değiştirmeye karar verdim . Zaten tasarımcıda bu bölümleri opsiyonel bırakıyor .Tavsiye 20170805_184454edilen tasarımda oturak yerleri dik bir acıyla zemine iniyor . ben estetik acıdan daha güzel görüneceğini düşünerek içeriye doğru acı vermeye karar verdim.Anladığım kadarıyla bayağı zor olacak.

20170805_184249

Bu tasarım tahminimden de zor oldu . ama artık başladık bir kere….20170805_184454 - Kopya.jpg

20170805_184334

Parçaların hepsi açılı sabitlemek çok zor . çok ağır ilerliyorum…SONY DSC

Bu arada Ağustosta bitti……

SONY DSC
argie 15

Gözetleme kapaklarının yerlerini açıyorum…….

SONY DSC
argie 15

Argie 15 Oturma yerlerinin altına estetik görünmesi açısından çerceve hazırlıyorum…

SONY DSC
argie 15 
SONY DSC
argie 15
SONY DSC
argie 15

20170818_010816

Salma kasasını yerine montajlayıp yapıştırdık. şimdi epoksi’nin sertleşmesini bekleyeceğim…..

 

SONY DSC
SONY DSC

Salma kasası oturma yerleri bitti. artık temizlik ve zımpara işlerine başlayabilirim.

SONY DSC
SONY DSC

Bu arada Sevgili Murat abinin desteklerini atlamak olmaz . Ellerine sağlık….

SONY DSC
SONY DSC

Toz ,sıcak havasızlık ,ter kendi teknesini yapacak arkadaşlar iyi düşünün..:))

SONY DSC
SONY DSC

 

Kupeşte çıtalarını 4 kat geçtik her seferde 1 adet yapıştırıp sıka bildik elimizde çok sayıda işkence olmasından  herhangi bir boşluk veya potluk vermemek adına 10 ar santim arayla işkence uyguladık…. 20170914_200008

Salma kasası ,gözetleme delikleri ve çerceveleri, oturma yerlerin tesviyesi bitti. Güzel de oldu elime sağlık….Artık Argie 15 i ters çevirmenin zamanı geldi….20170902_174100

20170824_021253

Argie 15 Uzun bir aradan sonra farklı bir açıdan bakmak çok iyi geldi .. artık elyaf kaplama işine geçeceğim . Tabi yine Murat abiden yardım istiyorum tek başına yapılacak bir iş değil. 200gr lık ithal elyafı dışa kaplayacağız…….

SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
argie 15

İşlem başlasın.. ikimizde heyecanlıyız…..

SONY DSC
dudley-dix

Sonuç gayet tatmin edici Murat abiyle bütün gün çalıştık … İthal elyaf işlemeye çok musait hava kabarcığı ve pot hiç yok desek yeridir.olanları da çok çabuk yok ediyoruz. elyaf epoksiyi sünger gibi emiyor.Dönüşlerde hiç sıkıntı çıkarmıyor . İyi malzeme iyi sonuç….:)20170819_213330

Düşünmüyor değilim acaba boyamayıp böylemi bıraksam……20170922_144851

sanırım aylardan eylül iroko tozu ve elyaf bende feci alerji yapmaya başladı ….artık önlem almanın zamanı geldi .Bir süre tebdili kıyafetle çalışacağız…..sıcakta bakalım nasıl olacak….

SONY DSC
SONY DSC

Argie 15 İlk kat epoksi macununu attım .. Tabi sonradan anlayacağım bir hata yapmışım. biz kıllatarak hatasıza yakın bir satıh elde ettik .Dolgu macununu sürdüğümde tekrar tesviye yapmak zorunda kaldım . beni çok fena uğraştırdı. direk kontrol macunu ile işi bitirebirdim.. lakin tecrübesizlik hayatımızda macun mu yaptık ?SONY DSC20171001_091513

Argie 15 Neyse uzun ve zahmetli işlemlerden sonra macunu tesviye ettim ….. artık astar atabilirim . tabi buda ayrı bir iş ,ayrı bir zanaat ……Anladım ki en zor ve pis işler başladı sürekli toz duman içerisindeyim . 3 katlı evde en üst teras katına bile macun tozu  çıkmış evin her yanı toz içinde  hanımla yakında papaz olacağız ama şimdilik ses çıkarmıyor.  komşular desen mızırdanmaya başladılar sanırım …biraz daha sabır . Valla bende sıkıldım . sanırım insanlıktan çıkmak üzereyim Bu arada yüzüm gözüm şişmeye devam ediyor. fena kaşınıyorum … ne kadar korunsam da sürekli maskeyle ve elbiseyle çalışamıyorum …ne olacak bakalım bu işin sonu…… anladım ki bu meretler bu yüzden bu kadar pahalı oyuncaklar  fuarlarda dolaşırken hep söylenirdim ne var bu kadar diye  valla hak ediyorlarmış….20171018_232352

Astar boyamızı attım. gövdeyi iki renk yapmayı düşünüyorum. Bordo / koyu lacivert o yüzden astar olarak boyanın kendisini kullandım. hem bu benim için bir tecrübe oldu….20171016_224633

kontrol macunu geçip zımparasını yaptım …artık boyama işlemini gerçekleştirebilirim….şöyle bir sıkıntı var boya atığım yerlerde zeminde açma yaptı. Bunu sorduğumda silikon açma dedikleri boyacılıkta bir tabir varmış . eğer çevrede her hangi biri sprey deodorant sıkmış ise ,kompresör de su varsa veya boyanacak yüzey tam anlamıyla temizlenmedi ise bu problem yaşanırmış . düşünüyorum yüzeyim temiz ,parfüm kullanmadım o halde kompresör de su var tabi yıllardır kullandığım 25 lt kompresörümün tapasını açmayalı uzun zaman oldu . sorunu tespit edip çözüyorum. Ama bu seferde başka bir sorun çıkıyor 25lt emektar kompresörümün nefesi poliüretan boyayı atmaya yetmiyor… neyse birkaç günlük geçikme ile emanet bir 100lt’ lik kompresör bulup ilk kat boyamı atmaya başlıyorum…..20171019_180026

Dudley-dix Argie 15 İkinci katımda bitti . maskeleyip ikinci rengi atmaya başlayacağım..

20171020_16305620171020_164554

.20171020_181125

Evet çıkan sonuç ……sonuç ilk kez boya yapan biri için  tatminkar elime sağlık…..)20171031_185320

beyaz kuşaklarımı ve yelkenlimin ismini yapıştırdım……20171101_180219

Ama arkadaşlar geldik ekim ayına bence bu kadar yeter biraz dinlenip kendimize gelelim nasıl olsa yaz bitti aceleye gerek yok sezon kaçtı . Sağolsun bir çok arkadaşım tekneyi yaparken uzaktan manevi destek 🙂 verdiler. Tabi onlarda bekliyordu suya indirmeyi ancak evdeki hesap çarşıya uymadı . Artık kalan az ama öz işleri de mart nisan gibi bitirip. mayıs gibi yelken basarız diye ümid ediyorum şimdilik benden bu kadar…. Aralık 2017

 

 

 

 

Yorum bırakın